معنای توحیـــــــــــــــد

بحثى آرام و زیبا در اثبات توحید و یکتاپرستى و محو انواع مختلف شرک

معنای توحیـــــــــــــــد

بحثى آرام و زیبا در اثبات توحید و یکتاپرستى و محو انواع مختلف شرک

روح و ارتباطش با انسان ( 4)

سلام دوستان خوب و صمیمی

این آیات زیباى قرآنى را با هم با تدبر تلاوت کنیم :

یوم یقوم الروح والملائکة صفا لا یتکلمون الا من اذن له الرحمن وقال صوابا ﴿38﴾

سوره نبأ

ویسالونک عن الروح قل الروح من امر ربی وما اوتیتم من العلم الا قلیلا ﴿85﴾

 سوره اسراء

رفیع الدرجات ذو العرش یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده لینذر یوم التلاق ﴿15﴾ سوره غافر

وانه لتنزیل رب العالمین ﴿192﴾ نزل به الروح الامین ﴿193﴾ علی قلبک لتکون من المنذرین ﴿194﴾ سوره شعراء

قل نزله روح القدس من ربک بالحق لیثبت الذین آمنوا وهدی وبشری للمسلمین ﴿102﴾ سوره نحل

وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا ما کنت تدری ما الکتاب ولا الایمان ولکن جعلناه نورا نهدی به من نشاء من عبادنا وانک لتهدی الی صراط مستقیم ﴿52﴾ سوره شورا

اذ قال الله یا عیسی ابن مریم اذکر نعمتی علیک وعلی والدتک اذ ایدتک بروح القدس تکلم الناس فی المهد وکهلا واذ علمتک الکتاب والحکمة والتوراة والانجیل واذ تخلق من الطین کهیئة الطیر باذنی فتنفخ فیها فتکون طیرا ...سوره مائده

ولقد آتینا موسی الکتاب وقفینا من بعده بالرسل وآتینا عیسی ابن مریم البینات وایدناه بروح القدس افکلما جاءکم رسول بما لا تهوی انفسکم استکبرتم ففریقا کذبتم وفریقا تقتلون ﴿87﴾ سوره بقره

اولئک کتب فی قلوبهم الایمان وایدهم بروح منه ویدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها رضی الله عنهم ورضوا عنه اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون ﴿22﴾ سوره مجادله

تعرج الملائکة والروح إلیه فی یوم کان مقداره خمسین ألف سنة ﴿4﴾ سوره معارج

در تمامى آیات فوق سخن از نزول روح مقدس یا تأیید و همراهى اوست و روح مقدس کسیست که سخنان خداوند را با خود همراه دارد و به رسولان و نبیین مى رسانده است و همین روح عظیم است که بسوى ملایکه اوامر خداوند عالم را وحى مى فرستد و مقام این بزرگوار بالاتر از مقام ملایکه است و در هر جای قرآن با وصفی جدا مشخص شده است.

مقام و وصف او در این آیات زیبا نیز مشخص است:

 انه لقول رسول کریم ﴿19﴾

 ذی قوة عند ذی العرش مکین ﴿20﴾

مطاع ثم امین ﴿21﴾ سوره تکویر

در روایاتهاى ناصحیح ناتاریخى و جعلى که دستان پلید یهود از دورو بر دیده می شود ، سعى در اخفاى شخصیت حقیقى جبریل علیه السلام شده است و البته قرآن نیز دشمنى آنان علیه جبریل علیه السلام را برملاساخته است:

من کان عدوا لله وملآئکته ورسله وجبریل ومیکال فان الله عدو للکافرین ﴿98﴾

 سوره بقره

تأمل برانگیز است که در قرآن کریم می بینیم ذکر جبریل علیه السلام ملازم با ذکر خدا و پیامبران و جدا از ملایکه بیان شده است. و سخن از عداوت با خدا و رسولانش امری معروف است اما نام جبریل در این میان نشانه از عظمت مقام و اهمیت این شخصیت است و سخن از عداوت بصورت خاص و مشخص بیان شده است.

و در این آیه ی سوره تحریم نیز ذکر جبریل بصورت خاص بیان شده و ملازم با ذکر خداوند سبحان:

 ان تتوبا الی الله فقد صغت قلوبکما وان تظاهرا علیه فان الله هو مولاه وجبریل وصالح المومنین والملائکة بعد ذلک ظهیر ﴿4﴾ سوره تحریم

و این دلیل بر اهمیت همراهی و تأیید جبریل علیه السلام است که ملازم رسولان و مؤمنین خاص مى باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد