ابتدا به یکى از اشتباهاتم اعتراف کنم که سبب نوشتن این موضوع اصلاح اشتباهیست که درمورد شخصیت جبریل علیه السلام و مفهوم روح رایج است.
جبریل علیه السلام به واقعیت و بیان قرآنى همان " روح القدس " یا " روح الأمین " مى باشد.
" قُلْ مَن کَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ : البقرة 97"
" قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّکَ بِالْحَقِّ : النحل 102"
" نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ . عَلَى قَلْبِکَ : الشعراء 192".
" وحی " در حقیقت نوعی اتصال غیرعادی و نامألوف است زیرا ما در اتصالات خود یا با هم روبرو حرف مى زنیم یا بواسطه ى تلفن یا ادواتى که کلمات را سمعى یا بصرى بهم مى فهمانیم.
" وحى " مى تواند بصورت اشاره هم معنى شود زیرا در ذکر زکریا علیه السلام آمده که او به قوم خود " وحی " کرد که صبح و شام را به تسبیح خدا مشغول شوند .چون از علامت بشارت به یحیی علیه السلام توقف کلام از زکریا بود که او مجبور به استفاده از اشاره شد:
"فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَةً وَعَشِیًّا مریم :11
" وحی " می تواند اتصال بین دوعالم مختلف باشد مانند اتصال بشر به وحى آسمانى.
انواع وحى:
بین خدا و ملایکه :"إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلآئِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ" الأنفال۱۲
یا بین ملایکه و انسان غیر از انبیاء علیهم السلام:
إِذْ أَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّکَ مَا یُوحَى : طه 28
وَأَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ : القصص 7
وَإِذْ أَوْحَیْتُ إِلَى الْحَوَارِیِّینَ أَنْ آمِنُواْ بِی وَبِرَسُولِی قَالُوَاْ آمَنَّا : المائدة 111
یا به مخلوقات غیربشرى که بصورت " هدایت و غریزه " نمایش قدرت الهی ست:
وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ : النحل 68
و این هم وحی الهی به محمدرسول الله علیه السلام:
إِنَّا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ کَمَا أَوْحَیْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیِّینَ مِن بَعْدِهِ : النساء 163
ادامه إن شاءالله تعالى