معنای توحیـــــــــــــــد

بحثى آرام و زیبا در اثبات توحید و یکتاپرستى و محو انواع مختلف شرک

معنای توحیـــــــــــــــد

بحثى آرام و زیبا در اثبات توحید و یکتاپرستى و محو انواع مختلف شرک

روح و ارتباطش با انسان ( 2)

سلام دوستان به ادامه ى بحث " انواع وحى و شخصیت جبریل علیه السلام  " توجه فرمایید.

چگونگی نزول وحی:

گفتیم وحی معنایش اتصال بین دو عالم مختلف بین الله تعالی و انسان است و خداوند در سوره ی شوری انواع وحی را معرفی فرموده است:

وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ اَن یُکَلِّمَهُ اللَّهُ اِلَّا وَحْیًا اَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ اَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِاِذْنِهِ مَا یَشَاء اِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ . الآیه 51

راه اتصال چنین معرفی شده است:

1-   وحی

2-    من وراء حجاب

3-    فرستادن رسولى از ملایکه .

و وحی مباشر یا سخن مستقیم براى نبی الله موسى علیه السلام بوده است که در کنار درختى مبارک در طور سیناء بود و وحى بواسطه ى فرشته یا رسول در نزول قرآن بوده است و شاید هم تمامى 3 انواع وحى براى تمامى انبیاء علیهم السلام رخ مى داده منتها با تفاوت درجه و اندازه :

 "إِنَّا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ کَمَا أَوْحَیْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیِّینَ مِن بَعْدِهِ : السناء 163"

مسئله ى وحى شفوی و وحى مکتوب ( کتاب ) :

نزول وحى بر موسى علیه السلام قبل و بعد از نزول " ألواح تورات " وجود داشت و در مورد محمد نبی الله علیه السلام هم وحى بصورت متفرق در مواقف مختلف مانند قصه ى بدر " الأنفال 7 " و در غزوه ذات العسرة " التوبة 118 " و در ارتباط با زوجات نبی " التحریم 3 ، الأحزاب 37 " نازل میشد ولى " کتاب مقدس قرآن " مهیمن بر آن وحى مى بوده است زیرا بر اساس همین کتاب قرآن است که مردم در روز قیامت مورد محاسبه واقع خواهند شد و کسى مسئول غیرآن نیست .

قرآن کریم  یکباره نازل شده و سپس بصورت متفرق برای تذکر و تیسیر و تثبیت برای مؤمنین.


به این آیات دقت فرمایید:

"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ : الکهف 1"

"وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ : النحل 89"

"أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ : العنکبوت 51"

یعنى قرآن به ما اطلاع مى دهد که این کتاب " قرآن " بصورت کامل بر رسولش نازل شده است و در همین حال بر اساس حوادث و مواقف بر زبان و ذاکره اش بصورت متفرق نازل مى شده است.

" وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُکْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِیلاً : الإسراء : 106

و چون در وقت نزول متفرق آیات ، رسول الله بقیه ى آیات را متذکر میشده و عجله در ترتیل مى نموده خداوند به او فرمود:

وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن یُقْضَى إِلَیْکَ وَحْیُهُ. وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا  طه : 114

یعنى عجله در قرائت قرآن نکن تا وحى آن تمام شود . و منظور از " علما " در این آیه " قرآن " است زیرا او علم را از جبریل مى آموخت:

 عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى : النجم : 5

و جالب است که در سوره ى " طه " رقم آیه " 114 است که اشاره به تعداد سوره هاى قرآن است که با رسیدن به 114 تمام و کامل مى شود.

این آیه نیز تذکر خداوند به رسولش بود:

لاتحرک به لسانک لتعجل به إن علینا جمعه و قرآنه فإذا قرأناه فاتبع قرآنه ثم إن علینا بیانه . القیامة

یعنى رسول خدا نبایستى زبانش را با تردد و ذکر آیاتى که در ذاکره اش است به نهایت آیات شتاب  نماید زیرا خداوند با یقین تأکید فرموده که حفظ و جمع و قرآنش به عهده ى خودش است یعنى قرآن خودش مفسر خودش است و حاجت به بیان اضافى ندارد.

پس قرآن همچنان بصورت متفرق بارها بر زبان و قلب رسول الله نازل میشد  تا نهایت تکمیل دین :

"الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا : المائدة 3"

چگونگی نزول قرآن  بصورت کتاب کامل در شب قدر؟

در ابتدای سوره ی دخان خداوند فرماید:

" حم . وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ . إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ .".

و در اثبات حقیقت نزول قرآن بصورت کتاب کامل و مبین آیات بسیاریست.

کى و کجا قرآن نازل شد؟

معراجی وجود نداشت بلکه فقط اسراء !

و رسول خدا به آسمانها نرفت بلکه جبریل بود که به زمین نزول کرد و با این انسان برگزیده ملاقات نمود:

وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى، ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى.

یعنی جبریل بود که پایین آمد و نزدیک محمد شد در حالیکه در افق بالا بود . و آنقدر نزدیک شده که " قاب قوسین او ادنی " به اندازه ی قاب دو قوس یا نزدیکتر شد.

و باز خداوند خبر داد که :

وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى : النجم : 13

بار دیگر هم جبریل پایین آمد و محمد او را دید. چرا خداوند نفرمود: لقد رآه مرة أخرى ؟ او را یکبار دیگر هم دید؟

چون دیدن  باردیگر امکان داشت تصور شود که در آسمان صورت گرفته درحالیکه " نزلة أخرى " شکى باقى نمی گذارد که باردیگر جبریل پایین آمد.  و در همه ی احوال خبری از معراج " بالارفتن رسول بشری " نیست بلکه خبر از " نزلة " پایین آمدن جبریل ملک است.

و آثار باستانی مذهبی متناقض و مخالف همند و گاهی دیگری را نقض می کند و خبرهای روایی معراج گاهی مخالف اسراء و بعضى نیز خبر از سفرى در خواب مى دهند ! درحالیکه اگر سفرخواب بود که همه ی بشر در خواب به سفر می روند و اعجازی در آن نیست که کفار قدعلم کرده و ایرادگیرند!

 پس سفر رسول الله از مسجدالحرام به مسجدالاقصی بوده و در این سفر آیات بزرگ خدایش را می بیند ...

ادامه إن شاءالله ...

نظرات 1 + ارسال نظر
بنده خدا شنبه 2 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:42 ب.ظ

سلام گرامی

ایا مسنجری را میشناسید که بتوانیم در آن کفتگو و تبادل نظر کنیم؟
میتوانید دوستانتان را هم دعوت نمایید
دلایل بسیاری از قرآن وجود دارد که روح انسان معنی ندارد و نفس انسانی را قرآن بکار میبرد و در تمام آیات قرآن روح بصورت مفرد امده اما نفوس و ملایکه و شیاطین هم بصورت مفرد و هم بصورت جمع آمده اند
www.karim_esl@yahoo.com درصورت تمایل این آدرس من است موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد