سلام دوستان به ادامه ى بحث " انواع وحى و شخصیت جبریل علیه السلام " توجه فرمایید.
چگونگی نزول وحی:
گفتیم وحی معنایش اتصال بین دو عالم مختلف بین الله تعالی و انسان است و خداوند در سوره ی شوری انواع وحی را معرفی فرموده است:
وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ اَن یُکَلِّمَهُ اللَّهُ اِلَّا وَحْیًا اَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ اَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِاِذْنِهِ مَا یَشَاء اِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ . الآیه 51
راه اتصال چنین معرفی شده است:
1- وحی
2- من وراء حجاب
3- فرستادن رسولى از ملایکه .
و وحی مباشر یا سخن مستقیم براى نبی الله موسى علیه السلام بوده است که در کنار درختى مبارک در طور سیناء بود و وحى بواسطه ى فرشته یا رسول در نزول قرآن بوده است و شاید هم تمامى 3 انواع وحى براى تمامى انبیاء علیهم السلام رخ مى داده منتها با تفاوت درجه و اندازه :
"إِنَّا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ کَمَا أَوْحَیْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیِّینَ مِن بَعْدِهِ : السناء 163"
مسئله ى وحى شفوی و وحى مکتوب ( کتاب ) :
نزول وحى بر موسى علیه السلام
قبل و بعد از نزول " ألواح تورات " وجود داشت و در مورد محمد نبی الله
علیه السلام هم وحى بصورت متفرق در مواقف مختلف مانند قصه ى بدر " الأنفال 7
" و در غزوه ذات العسرة " التوبة 118 " و در ارتباط با زوجات نبی "
التحریم 3 ، الأحزاب 37 " نازل میشد ولى " کتاب مقدس قرآن " مهیمن بر آن
وحى مى بوده است زیرا بر اساس همین کتاب قرآن است که مردم در روز قیامت
مورد محاسبه واقع خواهند شد و کسى مسئول غیرآن نیست .
قرآن کریم یکباره نازل شده و سپس بصورت متفرق برای تذکر و تیسیر و تثبیت برای مؤمنین.
به این آیات دقت فرمایید:
"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ : الکهف 1"
"وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ : النحل 89"
"أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ : العنکبوت 51"
یعنى قرآن به ما اطلاع مى دهد که این کتاب " قرآن " بصورت کامل بر رسولش نازل شده است و در همین حال بر اساس حوادث و مواقف بر زبان و ذاکره اش بصورت متفرق نازل مى شده است.
" وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُکْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِیلاً : الإسراء : 106
و چون در وقت نزول متفرق آیات ، رسول الله بقیه ى آیات را متذکر میشده و عجله در ترتیل مى نموده خداوند به او فرمود:
وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن یُقْضَى إِلَیْکَ وَحْیُهُ. وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا طه : 114
یعنى عجله در قرائت قرآن نکن تا وحى آن تمام شود . و منظور از " علما " در این آیه " قرآن " است زیرا او علم را از جبریل مى آموخت:
عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى : النجم : 5
و جالب است که در سوره ى " طه " رقم آیه " 114 است که اشاره به تعداد سوره هاى قرآن است که با رسیدن به 114 تمام و کامل مى شود.
این آیه نیز تذکر خداوند به رسولش بود:
لاتحرک به لسانک لتعجل به إن علینا جمعه و قرآنه فإذا قرأناه فاتبع قرآنه ثم إن علینا بیانه . القیامة
یعنى رسول خدا نبایستى زبانش را با تردد و ذکر آیاتى که در ذاکره اش است به نهایت آیات شتاب نماید زیرا خداوند با یقین تأکید فرموده که حفظ و جمع و قرآنش به عهده ى خودش است یعنى قرآن خودش مفسر خودش است و حاجت به بیان اضافى ندارد.
پس قرآن همچنان بصورت متفرق بارها بر زبان و قلب رسول الله نازل میشد تا نهایت تکمیل دین :
"الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا : المائدة 3"
چگونگی نزول قرآن بصورت کتاب کامل در شب قدر؟
در ابتدای سوره ی دخان خداوند فرماید:
" حم . وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ . إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ .".
و در اثبات حقیقت نزول قرآن بصورت کتاب کامل و مبین آیات بسیاریست.
کى و کجا قرآن نازل شد؟
معراجی وجود نداشت بلکه فقط اسراء !
و رسول خدا به آسمانها نرفت بلکه جبریل بود که به زمین نزول کرد و با این انسان برگزیده ملاقات نمود:
وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى، ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى.
یعنی جبریل بود که پایین آمد و نزدیک محمد شد در حالیکه در افق بالا بود . و آنقدر نزدیک شده که " قاب قوسین او ادنی " به اندازه ی قاب دو قوس یا نزدیکتر شد.
و باز خداوند خبر داد که :
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى : النجم : 13
بار دیگر هم جبریل پایین آمد و محمد او را دید. چرا خداوند نفرمود: لقد رآه مرة أخرى ؟ او را یکبار دیگر هم دید؟
چون دیدن باردیگر امکان داشت تصور شود که در آسمان صورت گرفته درحالیکه " نزلة أخرى " شکى باقى نمی گذارد که باردیگر جبریل پایین آمد. و در همه ی احوال خبری از معراج " بالارفتن رسول بشری " نیست بلکه خبر از " نزلة " پایین آمدن جبریل ملک است.
و آثار باستانی مذهبی متناقض و مخالف همند و گاهی دیگری را نقض می کند و خبرهای روایی معراج گاهی مخالف اسراء و بعضى نیز خبر از سفرى در خواب مى دهند ! درحالیکه اگر سفرخواب بود که همه ی بشر در خواب به سفر می روند و اعجازی در آن نیست که کفار قدعلم کرده و ایرادگیرند!
پس سفر رسول الله از مسجدالحرام به مسجدالاقصی بوده و در این سفر آیات بزرگ خدایش را می بیند ...
ادامه إن شاءالله ...
سلام گرامی
ایا مسنجری را میشناسید که بتوانیم در آن کفتگو و تبادل نظر کنیم؟
میتوانید دوستانتان را هم دعوت نمایید
دلایل بسیاری از قرآن وجود دارد که روح انسان معنی ندارد و نفس انسانی را قرآن بکار میبرد و در تمام آیات قرآن روح بصورت مفرد امده اما نفوس و ملایکه و شیاطین هم بصورت مفرد و هم بصورت جمع آمده اند
www.karim_esl@yahoo.com درصورت تمایل این آدرس من است موفق باشید