به این سؤال دقت فرمایید:
یسئلونک عن الروح ... تو را می پرسند درباره ی " الروح " ...
قل الروح من أمر ربی و ما أوتیتم من العلم الا قلیلا ...
بگو " الروح " از سوی فرمان پروردگارم است و جز اندکی دانش در این مورد داده نشده اید.
بیاییم بسوی واژه ی " روح ، الروح " در قرآن جستجو کنیم .
خواهیم دید در تمامى آن آیات منظور " جبریل علیه السلام " و وحى نازل شده توسط او بسوى رسولان است.
به این آیه دقت فرمایید:
تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِاِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ اَمْرٍ. الآیة
و روح الأمین یا روح القدس یا " الروح " جبریل علیه السلام است که شخصیتى فوق ملائکه دارد و براى همین با وصف جدا به نام " الروح " معرفى شده است.
و در ادامه ى بحث خواهیم دید این " روح " مورد نظر همان روحیست که خداوند با معرفى کامل در شخصیت جبریل علیه السلام نمایان نموده است.
جبریل همان روحى بود که بسوى مریم صدیقه علیهاالسلام نازل شد و بصورت یک انسان و مأمور دمیدن " نفخ " در لباس مریم صدیقه شد تا خلقت " عیسى علیه السلام " به امر خدا صورت یابد.
و چون خداوند تشبیه خلقت آدم و عیسی را مثل هم معرفی فرموده است درست بمانند خلقت آدم " ... و نفخت فیه من روحی " بود.
مختصر کلام دوستانم
نفخ روح یا دمیدن روح فقط در خلقت ۲ انسان صورت گرفته و بس!
و آن ۲ انسان آدم و عیسی علیهما السلام بودند.
در خلقت انسانهای دیگر سخن از نفخ روح نیست حتی خلقت بقیه ی پیامبران بمانند بقیه ی انسانها که از نطفه و سپس تکامل به خلقت کامل انسان در رحم مادر صورت گرفته و نفخ روحی صورت نگرفته است.
هرگاه خداوند از جان انسانها سخن می فرماید از اصطلاح " نفس " یاد فرموده است نه " روح ".
... الله یتوفی الأنفس حین موتها ... الآیة ... خداوند جانها برمی گیرد در وقت مرگشان ...
و باز دوستانم هرجا سخن از مرگ آمده جز سخن از " نفس " یا " أنفس " نیامده است.
یعنى در تمامى انسانها فقط " نفس " است که حامل شخصیتى فرد است که در کالبد جسد ظاهر مى شود و در وقت مرگ فراخوانده می شود درحالیکه کالبد خاکی در زمین می ماند...
در خطاب به نفس فرد مؤمن :
... یا أیتها النفس المطمئنة ، إرجعی الى ربکِ راضیة مرضیة ... الآیة
و در معرفى انواع " نفس بشرى " :
نفس ملامت کننده : ... فلاأقسم بالنفس اللوامة .... الآیة
نفسى که به بدى شدیداً تمایل دارد و فرمان بدى صادر مى کند:
إن النفس لأمارة بالسوء الا ما رحم ربی ... الآیة
بله دوستانم
سخن از " نفس " است درحالیکه ما عادت کردید روح را ملازم خود شناخته و تصور کنیم در جنین آدمى در ماه ۴ نفخ روح مى شود!
این فرهنگ خلاف قرآنی از تسلیم شدن دربست به روایات سرایان منتشر شده است که به قول فلان امام و فلان راویان در کتابهای غیرقرآنی ثبت شده بود و هنوز اثراتش در اذهان باقیست ...